Starten als ondernemer? Dit moet je weten
Zit jij eraan te denken om je eigen bedrijf te starten? In Nederland is het niet een hele ingewikkelde zaak om te beginnen met ondernemen. Toch zijn er een aantal zaken die eerst geregeld moeten worden en bepaalde keuzes die je moet maken. In dit artikel vind je alles dat nodig is voor jouw vliegende start als ondernemer!
1. Welke rechtsvorm kies jij?
Hoe ga je de markt veroveren? Dit is de eerste vraag die jij jezelf moet stellen wanneer je gaat starten als ondernemer. Hierbij hoort ook het kiezen van een rechtsvorm. Ga jij voor een eenmanszaak of VOF? Dan ben je persoonlijk aansprakelijk. Kies jij toch voor een bv of nv? Dan ben jij dit niet.
De meest voor de hand liggende rechtsvorm als startende ondernemer is een eenmanszaak of bv. Tuurlijk zijn er meer factoren die deze keuze beïnvloeden, bekijk ze hier.
2. Schrijf je in bij de KvK
Nadat je hebt besloten onder welke rechtsvorm je gaat handelen, ben jij klaar voor de officiële start van jouw bedrijf. Nu is het tijd om je in te schrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KVK).
De KVK geeft jouw gegevens door aan de Belastingdienst, je hoeft dit dus niet zelf te regelen. Ziet de Belastingdienst jou als ondernemer voor de btw? Dan sturen zij jouw omzetbelastingnummer en btw-identificatienummer (btw-id) op.
3. Ondernemer voor de inkomstenbelasting?
Ondernemer voor de omzetbelasting (btw) ben je al snel, maar om als ondernemer voor de inkomstenbelasting gezien te worden moet je aan meer voorwaarden voldoen. Bekijk de voorwaarden op onze ondernemerspagina. Als je gezien wordt als ondernemer voor de inkomstenbelasting, heb je recht op verschillende aftrekposten. Dit resulteert in een lagere belastbare winst, dus minder belasting!
4. Houd je administratie goed bij!
Als zzp’er ben je verplicht om je administratie bij te houden. Maar naast dat het verplicht is, helpt het je ook om juiste beslissingen te nemen met betrekking tot je bedrijf. Op basis van jouw administratie doe je de belastingaangifte. Wanneer de Belastingdienst twijfelt, duiken ze in jouw administratie. Zorg er daarom voor dat je jouw administratie tot minimaal 7 jaar terug goed bewaart!
Wij helpen je graag!
Zit jij eraan te denken om je eigen onderneming op te starten en heb jij hier fiscale hulp bij nodig? Wij helpen je graag met btw-aangifte, aangifte inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting of andere belasting gerelateerde vragen! Neem contact met ons op via onderstaande gegevens.
Contact formulier
Vul in en wij zullen contact met je opnemen.
Bel ons:
020 – 2170120